Mijn aanbod
Ik ben een coach die sterk gelooft in de mogelijkheid van groei. Die niet gelooft in eenvoudige oplossingen, wel in bewust keuzes maken en reflectie in gesprek met een ander.
Advies aan onderwijsteams
Ik heb ervaring met het coachen van startende teamleiders en kan goed helpen bij het nadenken over onderliggende opvattingen, processen en durf daarbij ook heilige huisjes bespreekbaar te maken. Dit altijd in verbinding en gericht op het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap en onderwijskundig leiderschap.
Coaching van startende leidinggevenden
Ik ben een coach die sterk gelooft in de mogelijkheid van groei. Die niet gelooft in eenvoudige oplossingen, wel in bewust keuzes maken en reflectie in gesprek met een ander. Ik heb ervaring met het coachen van startende teamleiders en kan goed helpen bij het nadenken over onderliggende opvattingen, processen en durf daarbij ook heilige huisjes bespreekbaar te maken.
Interim-management
Soms is voor korte tijd vervangend of aanvullen ervaring nodig in een teamleidersfunctie of als directielid. Een grote rugzak met ervaring is dan nuttig. Wel zijn er steeds nieuwe contexten waardoor weer andere afwegingen gemaakt moeten worden. Ervaring en rust helpen dan. En: juist als je langer op een plek zit, kan het nuttig zijn als iemand van buiten als een critical friend meedenkt, verrassende vragen stelt en geen last heeft van de vanzelfsprekendheden van een organisatie. Met mijn natuurlijke houding van vragensteller naar de onderliggende opvattingen en principes kan ik werk ‘in de lijn’ helpen verdiepen. Een opdracht als ‘co-manager’, waarin ik leidinggevend werk (deels) uit handen neem en dit combineer met coachend reflecteren past prima bij mij.
Begeleiding van vaksecties
Elk team heeft een gezamenlijke doel nodig dat binnen het team bekend is en als uitgangspunt geldt van het overleg en de handeling. Dat geldt ook voor een vaksectie. Lang niet elke vaksectie werkt bewust vanuit zo’n gezamenlijk doel. Dit is erg afhankelijk van de fase waarin een sectie en de schoolorganisatie zich bevindt.
Ik start altijd bij zo’n gezamenlijkheid en focus dan op al dan niet gedeelde onderliggende opvattingen. Mijn doel is altijd de professionele houding en het professionele gesprek binnen de sectie te versterken met als doel dat de als een veilige plaats gaan ervaren voor gezamenlijke en eigen ontwikkeling.