Ik sta graag directies bij als er op het gebied van visievorming en strategisch beleid of herformulering van kernwaarden en extra klus te klaren is. We spreken dan vaak van co-management. Verder kan ik op directieniveau of teamleidersniveau interimopdrachten vervullen.
“Ik ben niet ‘een van ons’ maar dat verwacht mijn team wel van mij.”
Veel vragen op het gebied van leiderschap blijven actueel, ook als je al jaren een schoolleidersrol hebt. Een grote rugzak met ervaring helpt, maar er zijn steeds nieuwe contexten waardoor weer nieuwe afwegingen gemaakt moeten worden. Juist als je langer op een plek zit, helpt het als iemand van buiten als een critical friend meedenkt, verrassende vragen stelt en geen last heeft van de vanzelfsprekendheden van een organisatie.
Ik breng een nieuwsgierige en vragen stellende houding mee met verstand van de onderwijsorganisatie van een school, gericht op het leren van docenten. Ik heb een grote interesse in de wijze waarop scholen leraren groeperen en welke onderliggende argumenten daarvoor gehanteerd worden. Mijn centrale vraag is altijd: wordt het professionele gesprek gestimuleerd op een natuurlijke wijze (“wie drinkt koffie met wie?” en “waar hangt iemand zijn jas op”)? lk help nadenken en kan een bijdrage leveren tot beleid dat de ontwikkeling van leraren en dus van de school stimuleert.
Voor startende leidinggevenden
Ik heb ervaring met het coachen van startende teamleiders en kan goed helpen bij het nadenken over onderliggende opvattingen, processen en durf daarbij ook heilige huisjes bespreekbaar te maken. Dit altijd in verbinding en gericht op het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap en onderwijskundig leiderschap.
Voor vaksecties
Ik begeleid vaksecties in een ontwikkeling naar het (meer) worden van een professionele leergemeenschap en naar een kwalitatief sterke rol als.gesprekspartner van de directie.