Ik ben een coach die sterk gelooft in de mogelijkheid van groei. Die niet gelooft in eenvoudige oplossingen, wel in bewust keuzes maken en reflectie in gesprek met een ander.
“Hoe houd ik de balans tussen leiding geven en mijn mensen zelfverantwoordelijk maken en houden?”
Ik heb ervaring met het coachen van startende teamleiders en kan goed helpen bij het nadenken over onderliggende opvattingen, processen en durf daarbij ook heilige huisjes bespreekbaar te maken. Dit altijd in verbinding en gericht op het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap en onderwijskundig leiderschap.
Leiding geven aan een groep leraren is geen sinecure. Persoonlijk leiderschap moet meestal ontwikkeld worden. Wat wil het zeggen om leiding te geven en niet (meer) ‘een van ons’ te zijn binnen een onderwijsteam? Hoe de focus vasthouden op de kernopdracht van het leiding geven – de teamleden individueel en als groep helpen sterker te worden – en hoe voorkomen dé probleemoplosser van de groep te worden of de belangenbehartiger? In verbinding blijven als er geconfronteerd moet worden. Hoe doe je dat?
Voor directies
Ik sta graag directies bij als er op het gebied van visievorming en strategisch beleid of herformulering van kernwaarden en extra klus te klaren is. We spreken dan vaak van co-management. Verder kan ik op directieniveau of teamleidersniveau interimopdrachten vervullen.
Voor vaksecties
Ik begeleid vaksecties in een ontwikkeling naar het (meer) worden van een professionele leergemeenschap en naar een kwalitatief sterke rol als.gesprekspartner van de directie.