Ik begeleid vaksecties in een ontwikkeling naar het (meer) worden van een professionele leergemeenschap en naar een kwalitatief sterke rol als gesprekspartner van de directie.
“Ik ben wel vakgroepvoorzitter, maar echt enige invloed op de kwaliteit hoe ons vak gegeven wordt, heb ik niet.”
Op veel scholen wordt niet de kracht gehaald uit de professionele samenwerking van een vakgroep. Vaak zijn er geen kwaliteits- of functie-eisen voor vakgroepvoorzitters. De vraag aan het begin van een nieuw schooljaar luidt nogal eens: “wie wil dit jaar vakgroepvoorzitter zijn?” Terwijl juist vakgroepen een essentiële rol spelen in de kwaliteitsborging en verbetering van het primaire proces.
Vakgroepen gaan krachtiger functioneren als zij gaan opereren vanuit een gemeenschappelijke en duidelijk geformuleerde vakvisie, er duidelijke afspraken gemaakt worden die door de leden als kwaliteitsversterking worden ervaren. En als er een open cultuur is waarin onderlinge verantwoording afleggen en onderlinge steun geven heel gewoon is. Maar hoe wordt de vakgroep toch niet een op eigen belang gerichte groep en hoe komt de vakgroep niet tegenover de schoolleiding te staan?
Voor directies
Ik sta graag directies bij als er op het gebied van visievorming en strategisch beleid of herformulering van kernwaarden en extra klus te klaren is. We spreken dan vaak van co-management. Verder kan ik op directieniveau of teamleidersniveau interimopdrachten vervullen.
Voor ervaren leidinggevenden
Ik begeleid vaksecties in een ontwikkeling naar het (meer) worden van een professionele leergemeenschap en naar een kwalitatief sterke rol als gesprekspartner van de directie.